Hoe kunnen we helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Samsung heeft waterschade, dit kan je eraan doen

Heb jij een Samsung smartphone die waterschade heeft opgelopen? Dan ben je niet de enige. Ondanks dat vele toestellen waterresistent zijn betekent dit nog niet dat ze ook daadwerkelijk waterdicht zijn. Als gevolg krijgen veel Nederlanders met onverwachte Samsung waterschade te maken. Dit kan gebeuren met alle toestellen. Zo behandelen wij:

  • Samsung Galaxy S7 waterschade
  • Samsung Galaxy S8 waterschade
  • Samsung Galaxy A5 en A7 waterschade
  • Samsung Galaxy A50 en A70 waterschade
  • Samsung Galaxy S10 waterschade
  • Samsung Galaxy S20 waterschade
  • Samsung Galaxy Note 10 waterschade
  • Samsung Galaxy Note 20 waterschade
  • En alle andere Samsung smartphone toestellen.

Gelukkig is er heel veel wat je zelf kan doen om de schade zo veel mogelijk te beperken. Natuurlijk kunnen getrainde technici zoals die van Repear in Amsterdam het onderhanden nemen voor de grootste kans tot succes, maar jij vormt vaak zelf de eerste keten in eerste hulp bij waterschade.

Om jou zo effectief mogelijk te kunnen helpen hebben wij van Repear een 4 stappenplan opgesteld dat je kan volgen.

Zet het toestel absoluut niet aan

Water is absoluut de ergste nachtmerrie voor ieder elektronisch apparaat. Dat geldt ook zeker voor een Samsung smartphone. Water dat binnen in de telefoon kan glippen kan tot permanente schade leiden.

Dit gebeurd wanneer er elektriciteit door de chips heen gaat en in contact komt met water. Dit zorgt voor roest en een kapotte chip. Het is daarom ook uitermate belangrijk dat je jouw smartphone niet aan probeert te zetten wanneer het nat is. Is jouw Samsung in het water gevallen maar staat het nog wel aan? Zet het dan direct uit. Op die manier kan je hopelijk zo veel mogelijk schade voorkomen.

Daarnaast moet je het toestel ook logischerwijs niet aan de lader leggen.

Droog jouw Samsung smartphone op de juiste manier

Zelfs als je een nat toestel goed afdroogt kan water nog steeds aan de binnenkant van het toestel zitten. Daarom is het essentieel om het toestel van vocht te ontdoen. De beste manier om dit te bereiken is met silicagel, dit zijn de kleine zakjes die je bij heel veel producten geleverd krijgt. Ze zijn de snelste manier om vocht uit de omgeving op te nemen.

Nu heeft niet iedereen deze zakjes ter beschikking, een goed budget alternatief is dan ook rijst. Doe een grote kom vol met ongekookte, droge rijst. De kom moet groot genoeg zijn om het hele toestel onder te kunnen dompelen in de droge rijst.

Laat het toestel minimaal 48 uur (2 dagen) in de bak met rijst of nog beter, in de bak met silicagel pakjes liggen. Vocht wordt effectief maar niet zozeer snel opgenomen, dit is een process wat tijd nodig heeft. En als het gaat om het redden van een smartphone, dan is geduld het absoluut waard. Heb je geen 48 uur de tijd? Zorg er dan voor dat jouw toestel uitstaat en kom direct langs bij een reparateur zoals Repear. Dit kan bij ons op afspraak, maar ook gewoon direct bij ons in de winkel.

Controleer de waterschade indicator

Iedere Samsung smartphone is voorzien van een waterschade indicator. Dit is een plekje in de smartphone waarmee je heel gemakkelijk kan zien of jouw toestel waterschade heeft opgelopen.

Bij alle Samsung toestellen is dit heel gemakkelijk te vinden, het zit in de telefoon, achter de SIM kaart houder. Zorg ervoor dat jouw toestel uitstaat en haal vervolgens de SIM kaart houder eruit. In het gat zit een witte sticker met daarop roze kruisjes. Zijn de kruisjes nog goed zichtbaar, dan heb je geen waterschade. Is deze witte sticker nu compleet roze gevlekt? Dan is jouw toestel intern in aanraking gekomen met vocht. In het geval van een roze vlek raden we je altijd aan om naar een professionele winkel toe te gaan. Daar kunnen technici de telefoon openmaken zonder schade aan te brengen aan de elektronica.

Is dit niet het geval en kan je de roze kruisjes op de witte sticker nog goed zien? Dan kan je na het laten drogen het toestel weer aan proberen te zetten.

Situatie Voorbeeldafbeelding
Toestel heeft geen sporen van vocht. Klik hier
Het toestel heeft intern vocht gedetecteerd. Klik hier

Zet de smartphone weer aan

Heb je de voorgaande stappen gevolgd, en is jouw Samsung toestel nu helemaal opgedroogd? Dan kan je proberen het toestel weer aan te zetten. Mogelijk is in de afgelopen 48 uur de accu leeg gegaan.

Leg jouw smartphone aan de lader, je ziet bijna direct of dit werkt, want het scherm zal een signaal geven dat het toestel wordt opgeladen.

Het toestel gaat vervolgens vanzelf aan wanneer het een paar minuten aan de lader heeft gelegen. Gaat het toestel na 10 minuten nog niet aan, dan kan je dit handmatig proberen door de volume-omlaag knop + aan/uit knop in te drukken voor zo’n 10 seconden.

Krijg je nog geen respons? Dan wordt het tijd om een technicus in te schakelen.

Hoe weet ik of mijn toestel waterdicht is

Tegenwoordig worden heel veel Samsung smartphones voorzien van een waterdichtheid certificaat. Dit wordt uitgedrukt met een IP waarde. Dit betekent echter nog niet dat het toestel helemaal waterdicht is. IP waardes hebben namelijk een gradering in hoeverre ze waterdicht en stofdicht zijn. Gelukkig beschikken de duurdere toestellen van Samsung vanaf de Galaxy S7 over een IP68 waarde, wat inhoudt dat ze tegen bijna alle vormen van water en onderdompeling zijn bestendigd.

Maar let op: Deze bescherming is niet voor eeuwig. Met dat de telefoon ouder wordt zal de effectiviteit van de afsluitende coating minder worden. Is jouw toestel een jaar of zelfs al ouder, dan kan je er niet meer vanuit gaan dat de waterdichtheid compleet gegarandeerd is.

Wij hebben een heel artikel geschreven over IP waardes en waar je op moet letten bij het kopen van een waterdichte smartphone. Je leest er hier meer over.

Hulp nodig? Kom dan langs bij Repear

Heb je alle stappen gevolgd, maar gaat het toestel nog niet aan? Dan heb je waarschijnlijk te maken met permanente waterschade. Gelukkig kunnen wij bij Repear in bijna alle gevallen dit verhelpen. Of denk jij, hier wil ik mij niet aan wagen, ik schakel een professional in? Dan staan wij natuurlijk direct voor u klaar.

Niet alleen doen wij dit door de beschadigde onderdelen te vervangen met originele onderdelen, ook zorgen wij ervoor dat jouw data gered wordt. Jouw foto’s, contacten en apps blijven dus gewoon bewaard en veilig.

Waterschade verhelpen heeft echter geen 100% gegarandeerde oplossing. Sommige toestellen kunnen dermate beschadigd zijn geraakt dat het toestel niet meer te redden is. Bij Repear ben je er echter zeker van dat wij altijd volledig eerlijk met je zijn. Geen overbodige facturen, geen onzinnige praatjes, maar gewoon de waarheid. Uiteindelijk willen wij het beste voor u en uw smartphone. Dat is al sinds jaar en dag onze motivatie.

Vragen? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op. Natuurlijk ben je ook altijd welkom bij ons in de winkel, gelegen in het hartje van Amsterdam. Woon je in de buurt? Dan halen wij het toestel zelfs op en leveren het weer werkend af dankzij onze razendsnelle haal-en-brengservice in Amsterdam.

Vorig artikel Telefoon in het water gevallen? Dit moet je doen
Volgend artikel iPhone reageert niet, dit is de oplossing
Inhoudsopgave

Direct een reparatie boeken