Hoe kunnen we helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Telefoon gaat niet meer aan? Dit is de oplossing

Is het jou ook gebeurd? Je telefoon gaat niet meer aan, je krijgt een zwart beeld of misschien is het toestel compleet vastgelopen. Geen zorgen, wij van Repear weten hier precies de oplossing voor. Als professionele technici krijgen wij namelijk dagelijks te maken met defecte telefoons met verschillende gebreken.

Maar wist je dat jij zelf ook heel veel kan doen om jouw smartphone problemen zelf op te lossen, gewoon thuis en zonder gereedschap? Dus voordat je gebruik maakt van een betaalbare technici (zoals die van Repear in Amsterdam) raden we je aan om eerst de stappen in dit artikel door te lopen.

Heb je vragen over jouw situatie of kom je er niet zelf uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we samen naar een passende oplossing.

De meest voorkomende problemen waardoor een smartphone niet meer aan gaat

Er zijn een paar verschillende situaties waarbij je kan vaststellen dat een telefoon niet meer aangaat. In dit artikel behandelen wij deze verschillende zaken:

  • Interne hardware problemen
  • Telefoon vastgelopen
  • Telefoon batterij kapot
  • Smartphone gaat niet aan vanwege waterschade

Sommige van deze zaken hebben uitgebreide oplossingen, waar al dan niet een technicus aan te pas moet komen. Bijvoorbeeld waterschade is een complex probleem waar je zelf zeker veel aan kan doen, maar in sommige gevallen moet zo’n smartphone door een expert doorgemeten worden. Daarom zullen wij in dit artikel niet alleen duidelijke instructies en informatie bieden, maar ook links plaatsen naar extra informatie en speciale gidsen die wij geschreven hebben om jou precies vertellen wat je in detail moet doen om thuis het probleem op te lossen.

Problem Diagnose | Wat is precies het probleem?

Om de juiste oplossing toe te kunnen passen moet je er eerst achterhalen wat het exacte probleem is. Gelukkig is dit gemakkelijk stapsgewijs af te gaan:

Stap 1: Is er sprake van waterschade?

Is jouw toestel in het water gevallen, heb je er drinken over gemorst of gaat het toestel niet meer aan na een heftige regenbui? Dan heb je waarschijnlijk te maken met waterschade. Dit is een speciaal type defect, omdat het uitermate belangrijk is dat je het toestel direct droog krijgt en absoluut niet aanzet. Zodra er elektriciteit door de computerchips heen loopt kan er kortsluiting en roest ontstaan die tot permanente schade zal leiden.

In het geval van waterschade moet je direct jouw smartphone uitzetten en absoluut niet aan proberen te zetten. Leg het ook niet aan de lader.

Waterschade oplossen is niet gemakkelijk, maar wel zelf thuis te doen. In dit artikel lees je precies hoe je dit aan moet pakken. Heb je een iPhone? Dan hebben we zelfs een specifieke iPhone waterschade artikel voor je. Ditzelfde geldt voor ons Samsung waterschade artikel.

Stap 2: Lege batterij of accu problemen

Wanneer men merkt, mijn telefoon gaat niet meer aan, dan is dit veelal een probleem met de accu. Dit kan komen doordat:

  • De accu simpelweg leeg is
  • Er is een fysiek probleem met de telefoon waardoor de accu niet goed werkt.

De accu is leeg

Om het meest voordehand liggende probleem uit te sluiten raden we je aan om als eerste jouw telefoon weer aan de lader te leggen. Na een aantal minuten zal het toestel automatisch aangaan en in ieder geval op het scherm een indicatie aan te geven dat er stroom ontvangen wordt.

Probleem met de accu zelf

Accu’s zijn ontworpen om heel veilig en robuust te zijn. Toch betekent dit niet dat de smartphone batterij feilloos is. Sterker nog, na een verloop van tijd kan de kwaliteit van de smartphone accu dermate afnemen dat het toestel eigenlijk niet meer bruikbaar is met een gemiddelde dag.

Of jouw smartphone batterij nu aan vervanging toe is of dat er een hardwareprobleem is met de accu of smartphone zelf. Wij hebben er hier uitgebreid geschreven over de exacte oplossingen.

Stap 3: Is het toestel vastgelopen

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw smartphone is vastgelopen. Dit kan zowel gebeuren doordat een app vastloopt, of doordat de smartphone zelf vastloopt.

Probeer eerst de vastgelopen app uit te schakelen. De exacte handeling hiervoor verschilt afhankelijk van of je een Android of iPhone toestel hebt, maar in de praktijk komt het erop neer dat je het app menu opent en de vastgelopen app uitschakelt of wegveegt.

Lukt dit niet, dan kan je het toestel forceren om opnieuw op te starten. Vaak werkt de aan/uit-knop indrukken niet. De exacte combinatie verschilt per merk en model smartphone, dus zoek op voor jouw exacte type toestel. Voor zowel iPhone’s als Samsungs is dit in de meeste gevallen:

Druk de volume omlaag knop + de aan/uit knop gedurende 7 tot 20 seconden in en laat het vervolgens weer los.

We hebben zelfs een complete gids geschreven voor iPhone gebruikers.

Stap 4: Interne hardware problemen

Hebben de voorgaande stappen niet geholpen? Dan bestaat er een grote kans dat jouw toestel hardware problemen heeft. Dit kan liggen aan het scherm, het moederbord, de oplaadpoort of een ander element. Dit is heel lastig zelf vast te stellen, daarom raden we je aan om in dit geval een technicus in te schakelen. Je kan altijd vrijblijvend contact met Repear opnemen en een afspraak inplannen.

Vorig artikel Repear en duurzaamheid
Volgend artikel Samsung scherm reageert niet, dit is de oplossing
Inhoudsopgave

Direct een reparatie boeken